Reklamówka

Cienka torba wykonana z folii z tworzywa sztucznego, przeznaczona zwykle na zakupy.

Zanim pojawiły się w sklepach, zakupy pakowano do papierowych toreb lub siatek. Obecnie foliowe reklamówki są dostępne praktycznie w każdym sklepie, dla łatwego i szybkiego zapakowania zakupionego towaru.

Rocznie na świecie produkuje się aż bilion plastikowych reklamówek, w Polsce produkowane jest około 13 miliardów sztuk.

Jedne produkowane są w kolorze jednolitym (zazwyczaj białawym), bez reklam, inne z nadrukiem sklepu, reklamą i różnokolorowe.

Sprzedaje się je w pakietach po kilkanaście do kilkuset sztuk. Różnią się między sobą wielkością, kolorem i wytrzymałością. Różnice wynikają także ze sposobu zamocowania w pakiecie.

Po części zawdzięczamy ich obecność niemieckiemu chemikowi Hansowi von Pechman, który jako pierwszy (w roku 1899) zsyntetyzował tworzywo sztuczne o nazwie polietylen. Kiedy 34 lata później w brytyjskim koncernie ICI opracowano technologię produkcji tego tworzywa, droga dla jednorazowych opakowań stanęła otworem.

Obecnie, pomimo wygody i wszechstronności, wszyscy zastanawiają się czym można by je zastąpić. Powód jest prosty - średni czas rozkładu niepotrzebnej już reklamówki wynosi kilkaset lat (a być może i dwa tysiące - tak naprawdę nikt jeszcze tego nie sprawdził), a rocznie powstaje z nich aż 18 milionów ton odpadów, które zalegają na wysypiskach.
Jedyne co może pomóc, to segregacja odpadów i powtórne przetworzenie - inaczej grozi nam "utonięcie"śmieciach.
Poza tym zaśmiecają nasz krajobraz i szkodzą zwierzętom. Np. postrzępione foliówki płynące z nurtem rzeki są połykane przez ryby i ptaki.


Ciekawostka:

  W ciągu 5 minut w krajach Unii Europejskiej zużywa się 1 milion reklamówek!