Zanim pojawiły się pierwsze podpaski w 1888 roku, kobiety radziły sobie na różne sposoby.
Funkcję środków higienicznych używanych podczas okresu pełniły wówczas liście, trawa, drewno, a później także wata, lignina (rodzaj waty celulozowej), czy bandaże.
Bogatsze panie tworzyły podpaski z płótna lub z wełny, mocując je do ciała za pomocą pasa.
Prototyp podpaski stworzyły francuskie pielęgniarki, które podczas wojny, z bandaży i miazgi drzewnej, stworzyły opatrunki tamujące krwawienie na polu bitwy.
Pierwszy komercyjny model podpaski pojawił się w 1888 roku, wprowadzony przez firmę Southall, w Wielkiej Brytanii.
Inne źródła podają, że pierwsze wyprodukowane podpaski pojawiły się w Niemczech w 1890 roku. Wprowadziła je na rynek firma Hartmann Mulpa, a dziesięć lat później zaczęła je sprzedawać Camelia – firma, która istnieje do dziś. Po I wojnie światowej produkcję rozpoczęła firma Kotex, wykorzystując do tego niewykorzystane zapasy opatrunków.
Choć pierwsze informacje o podpaskach wywoływały powszechne oburzenie, kobiety szybko się do nich przekonały. W 1927 roku firma produkująca podpaski zarobiła aż 11 milionów dolarów na ich sprzedaży, pomimo faktu, że reklamowanie takiego produktu wręcz budziło zgorszenie. Były to produkty wielorazowego użytku, które wymagały prania i suszenia.
W 1956 roku, Mary Beatrice Davidson Kenner skonstruowała i opatentowała regulowany pas sanitarny z wbudowaną, odporną na wilgoć kieszenią na podpaski. Kiedy jednak firma, która wykazała zainteresowanie jej projektem, zorientowała się, że Kenner jest czarna, szybko zrezygnowała ze współpracy.
Podpaski samoprzylepne pojawiły się na rynku w latach 70-tych XX wieku, natomiast te ze skrzydełkami do masowej produkcji weszły dopiero w latach 90-tych XX wieku.
Dzisiejsze podpaski składają się ze sprasowanej waty, pokrytej chłonną powłoką. Zazwyczaj posiadają też skrzydełka i warstwę samoprzylepną, która pozwala utrzymać je w pożądanym miejscu.
Pierwsza telewizyjna reklama podpasek w Polsce pojawiła się na ekranach dopiero w 1991 roku, budząc spore zaskoczenie wśród widzów.
Polacy przyzwyczajeni do oglądania reklam środków menstruacyjnych jedynie na papierze podczas przeglądania gazet, byli wręcz zgorszeni.
Z pewnością ktoś z czytających ten artykuł, pamięta jeszcze słynne słowa wypowiedziane przez aktorkę: "Z pewną taką nieśmiałością"...