Paliwo - mieszanina propanu i butanu (w różnych proporcjach) (ang. Liquified Petroleum Gas).
Mimo tego, że jest używany w formie gazowej, jego przechowywanie odbywa się w formie ciekłej w zbiornikach pod ciśnieniem, które ładuje się do około 85% objętości butli. Takie rozwiązanie pozwala na wygodny transport i składowanie.
LPG został otrzymany po raz pierwszy w 1910 roku, przez amerykańskiego doktora chemii Waltera Snellinga podczas analizy chemicznej benzyny - okazało się, że LPG jest produktem ubocznym przy rafinacji ropy naftowej.
W handlu LPG pojawił się w roku 1912 - jako wygodne i w miarę bezpieczne paliwo do przenośnych kuchenek gazowych.
Oprócz paliwa do kuchenek, od 1918 roku zaczęto wykorzystywać LPG do lutowania lamp, oraz w palnikach do cięcia metalu. Później jeszcze, wykorzystywano LPG jako gaz nośny do kosmetyków w aerozolu.
Komercyjną produkcję LPG rozpoczęto w latach 20-tych XX wieku. W 1928 roku po raz pierwszy zastosowano napęd z wykorzystaniem autogazu w ciężarówce, oraz wyprodukowano pierwszą lodówkę LPG.
Dynamiczny rozwój przemysłu po I wojnie światowej spowodował wzrost sprzedaży LPG (w 1922 roku sprzedano 223 tysięcy galonów (1 galon = 3,78 litra), a 12 lat później – 1934 roku – aż 56 milionów galonów!).
Po zakończeniu II wojny światowej i związanym z tym błyskawicznym wzrostem produkcji przemysłowej, sprzedaż LPG w USA przekroczyła poziom 1 miliarda galonów.
Do Europy LPG trafił z USA w 1930 roku, kiedy to Shell wprowadził do sprzedaży autogaz na swoich stacjach benzynowych we Francji. 8 lat później włoska firma Liquigas otworzyła w okolicy Wenecji pierwszy zakład, gdzie napełniano butle gazem płynnym.
II wojna światowa spowodowała przestój w rozwoju autogazu w Europie, jednak powrócono do niego w latach 50-tych XX wieku. Prekursorem rozwoju zasilania LPG samochodów stała się Holandia, oraz Włochy.
Pierwszy samochód w Polsce, który został dostosowany do zasilania LPG w czerwcu 1974 roku - to Polski Fiat 125p z silnikiem o pojemności 1300 cm3. Właściciel firmy Autogaz, Pan Zbigniew Domański po raz pierwszy zamontował wtedy przemysłowy reduktor gazu, oraz zmodyfikowaną butlę gazową (ważącą aż 11 kg!).
Aktualnie, w wielu krajach wzrasta popularność LPG jako paliwa silnikowego, zwłaszcza w Europie (głównie w Holandii, Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii) oraz w Indiach. Gaz stosowany jest głównie jako źródło zasilania silników benzynowych, zarówno gaźnikowych, jak i z jedno i wielopunktowymi układami wtryskowymi.
Głównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego, jest jego cena wynosząca w Polsce - około 50% ceny benzyny bezołowiowej.
W Holandii i Niemczech paliwo to jest silnie promowane, jako bardziej ekologiczne od benzyny.