Przemysłowiec niemiecki (1861 - 1942).
Pochodził z wielodzietnej, rolniczej rodziny. Nie był specjalnie pilnym uczniem, dlatego już jako piętnastoletni chłopak rozpoczął praktykę u mechanika i optyka Maiera w Ulm.
Będąc czeladnikiem zaczął pogłębiać swoje umiejętności i wiadomości - przez jeden semestr, jako wolny słuchacz uczęszczał nawet na zajęcia w Wyższej Szkole Technicznej, aby, jak potem powiedział: "pozbyć się strachu przed terminologią techniczną".
Mając 22 lata zetknął się na wystawie przemysłowej z działaniem lamp łukowych.
W wieku 23 lat, bez grosza przy duszy wyjechał do Ameryki, przez jakiś czas pracował tam w fabryce Edison Machine Works, założonej przez genialnego wynalazcę.
Dwa lata później, w roku 1886 zdecydował się na powrót do ojczyzny. Wszystkie zarobione wcześniej pieniądze i spadek po ojcu zainwestował w założony przez siebie w Stuttgarcie Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki. Początkowo naprawiał urządzenia elektryczne wszelkiego rodzaju, instalował telefony, telegrafy i piorunochrony, oraz oferował usługi w zakresie mechaniki precyzyjnej.
W 1880 roku, zainstalował w swoim warsztacie silnik spalinowy zakupiony w firmie Deutz.
Kłopoty z zapłonem skłoniły go do ulepszenia konstrukcji i w październiku 1887 roku powstał pierwszy iskrownik jego konstrukcji. W momencie, kiedy udało mu się poprawić skonstruowany przez siebie zapłon iskrowy niskiego napięcia na tyle, że zainstalowano go w trójkołowym pojeździe mechanicznym - de Dion Bouton (na ilustracji obok), a później udało mu się skonstruować zapłon iskrownikowy, który w szybkości zapłonu, precyzji i cenie bił na głowę wszystko, co do tej pory ukazało się na rynku - jego firma osiągnęła sukces i zaczęła się rozrastać.
W roku 1901 zakupił dom wraz z przyległą działką przy Hoppenlaustrasse w Stuttgarcie, gdzie wkrótce powstała pierwsza fabryka pod nazwą Elektrotechnische Fabrik Robert Bosch. Zatrudniając 45 pracowników wytwarzał w niej iskrowe aparaty zapłonowe w dużych ilościach.
Pięć lat później w jego fabrykach pracowało już 4500 osób.
Wprowadził (podpatrzoną w Ameryce) produkcję seryjną, w 1906 roku wprowadził ośmiogodzinny czas pracy, w 1910 roku doszły do tego wolne popołudnia w soboty oraz wielostopniowy system urlopów.
Skonstruował pierwszą świecę do szybkoobrotowych silników spalinowych w roku 1902, która spełniała wymogi stosowania w nowoczesnych wysokonapięciowych, magnetycznych układach zapłonowych. Szybko rosnące zapotrzebowanie spowodowało uruchomienie w roku 1914 osobnej fabryki do produkcji świec zapłonowych.
Zajmował się instalacją elektryczną w samochodzie.
Opracował również pierwszą pompę paliwową do silnika Diesla.
W roku 1913, w fabrykach Boscha rozpoczęto wytwarzanie rozruszników elektrycznych, prądnic oraz regulatorów napięcia.
Pod koniec lat dwudziestych, Bosch podjął decyzję o poszerzeniu działalności firmy: rozpoczęto produkcję elektronarzędzi, na początku lat trzydziestych włączono urządzenia z zakresu techniki grzewczej, radia samochodowe, oraz sprzęt gospodarstwa domowego.