Walec

Maszyna lub część maszyny, służąca do walcowania (np. część walcarki).

zabytkowy walecW tym miejscu skupimy się na maszynie służącej do zagęszczania i utwardzania własnym ciężarem podłoża, lub nawierzchni (np. walec budowlany).

Niewielkie walce drogowe wykonane z pnia drzewa były używane już w starożytności. Te pierwsze walce były ciągnięte przez konie, i prawdopodobnie było to po prostu zapożyczenie z narzędzi rolniczych.

W czasach nowożytnych, pierwszy zaproponował walce do użytku przy budowie dróg Anglik, John Shotbolte w roku 1619.

walec konny - prawzór ratrakaPonieważ skuteczność walca zależy w dużej mierze od jego wagi, ich ciężar stopniowo wzrastał - pierwsza wiadomość o zastosowaniu do utwardzania nawierzchni drogowej konnego walca drogowego ważącego ponad tonę, pochodzi z roku 1725.
Kolejnym etapem było zbudowanie w roku 1787 przez Louis-Alexandre de Cessart'a konnego, żeliwnego walca drogowego o szerokości 2,5 metra, średnicy 90 centymetrów i masie 3,5 tony.


Tego typu walce były używane w roku 1815 we Francji, Anglii i Hanowerze i stopniowo upowszechniły się po roku 1830.


walec drogowyW roku 1859 we Francji, narodził się pierwszy parowy walec drogowy. Jego konstruktorem był Lemoine, ale próby przeprowadzone dwa lata później wypadły niepomyślnie. Dopiero parowy walec drogowy Ballaisona z roku 1862, ważący 17,5 tony i napędzany silnikiem parowym o mocy 3,5 kW znalazł zastosowanie i był produkowany (wraz z modelami o masie 8,5 i 15 ton) przez firmę Gellerat et Cie w Paryżu, od roku 1864.

Nie da się ukryć, że rozwój walców drogowych był nierozerwalnie złączony z budową nowych dróg.
Dlatego, pomimo wyraźnych zalet, parowe walce drogowe rozpowszechniały się powoli.
walec z 1903 rokuW pełni skuteczne parowe walce drogowe zaczęła produkować w roku 1867 firma Aveling & Porter w Rochester (Anglia) - ilustracja u góry strony.
Po raz pierwszy do napędu walca drogowego zastosowano silnik spalinowy w roku 1902 w Anglii.

Obecne maszyny (ze względu na oddziaływanie na podłoże) można podzielić na:

  walce statyczne - oddziałują własną masą, na niewielką głębokość. Używane są najczęściej do prac końcowych w robotach drogowych, dogęszczania górnych warstw nasypów, zagęszczania podsypek pod fundamenty.
  walce wibracyjne - jednoczesne oddziaływanie statyczne i dynamiczne, odpowiedni układ wirujących mas zapewnia drgania o częstości do 50 Hz. Ich głębokość oddziaływania sięga 2 metrów.


  Zobacz walec z początków XX wieku: