Taran

W starożytności i średniowieczu służył do wyważania bram miasta, lub do rozbijania murów.

taranPoczątkowo taranem był zwykle ciężki pień drzewa, niesiony przez kilku lub kilkunastu żołnierzy, którzy uderzali nim w bramę.
Później Asyryjczycy, a po nich Persowie i Grecy wymyślali bardziej złożone machiny służące do tych samych celów.

Rzymianie przejęli od nich i zaadoptowali już gotowe projekty.

Żołnierze poruszający taranem musieli być chronieni przed atakami oblężonych.

taran pokryty tarczamiDlatego taran znalazł się we wnętrzu ruchomej szopy na kołach, która miała wzmocniony dach, pokryty grubymi deskami, a także warstwą surowego drewna.

Dla pewności (ochrona przed ogniem) całość pokrywano jeszcze algami włożonymi między dwie warstwy świeżych skór, albo płytami metalowymi np. tarczami.

Sam taran, w postaci ogromnej belki, był wahadłowo zawieszony we wnętrzu konstrukcji na linach lub na łańcuchach.
taran według WitruwiuszaKońcówka belki tarana była okuta żelazem, lub w całości żelazna, niekiedy nadawano jej kształt głowy barana.
Belkę okręcano wzdłuż i wszerz linami, by zapobiec jej pękaniu.

Tarany montowano często także w wieżach oblężniczych.

Dzisiaj taranów używa się sporadycznie, głównie do zastosowań specjalnych (np. przez policję). Używa się w tym charakterze także przebudowanych pojazdów.