Pierwszy informator dla zmotoryzowanych o tym, gdzie można najlepiej zjeść i dobrze się wyspać.
Na takie pytanie odpowiedzieć może Ci słynny przewodnik Michelin, który został po raz pierwszy wydany z inicjatywy producentów opon - braci Andrè i Edouarda Michelinów. Miało to miejsce w roku 1900, z okazji Wystawy Światowej zorganizowanej w Paryżu.
Początkowo przewodnik był bezpłatny i przeznaczony - ponieważ we Francji było wówczas mniej niż 3000 samochodów - głównie dla cyklistów. Rowerzyści dostawali go prawie za darmo - wystarczyło kupić choćby jedną oponę rowerową. W zamian, rowerzysta dostawał m.in. listę stacji paliwowych, warsztatów samochodowych, spis lekarzy, mapę drogową, plany kilku większych miast, oraz propozycje ciekawych miejsc do zwiedzenia.
Od roku 1922 za przewodnik trzeba już było zapłacić 7 franków - podobno opłata została wprowadzona po tym, jak znaleziono stertę przewodników, która podpierała stół w warsztacie samochodowym.
Najlepsze lokale kulinarne zaczęto oznaczać słynnymi gwiazdkami od roku 1926.
Od tej pory przewodnik w charakterystycznej czerwonej okładce stał się swego rodzaju wyznacznikiem najlepszych restauracji.
Od roku 1933 system oznaczeń uległ rozszerzeniu i przyznawane są:
🔅 jedna gwiazdka - godne uwagi,
🔅🔅 dwie gwiazdki - warto odwiedzić,
🔅🔅🔅 maksymalnie trzy - zobacz koniecznie,
ale tylko niewielu restauratorów może poszczycić się nawet jedną gwiazdką.
O ich przyznaniu decydują tzw. tajni inspektorzy, którzy odwiedzają wytypowane lokale i to od ich opinii zależy, czy dane miejsce zyska, czy też straci gwiazdkę. Inspektorzy mają obowiązek w ciągu roku odwiedzić 240 lokali, oceniając przy tym dobór i jakość użytych produktów w każdym z tych lokali, smak i zapach serwowanej potrawy, oraz jej relacja pomiędzy jakością a ceną.
Takie odwiedziny muszą później szczegółowo opisać w raporcie.
Tylko we Francji jest 4,5 tysiąca takich miejsc.
Od pewnego czasu o gwiazdki mogą też walczyć lokale z wybranych miast leżących w innych krajach. W Polsce jest to Warszawa i Kraków.
Obecnie czerwone przewodniki publikowane są przez Michelin w ponad 12 krajach. Oprócz czerwonych, opisujących hotele i restauracje, istnieje również seria przewodników turystycznych w kolorze zielonym.