Czterokołowiec

Pojazd z dwu lub czterosuwowym silnikiem, do jazdy po bezdrożach - inaczej quad.

Nie wymyślono lepszego pojazdu, który przeprawi się przez rzekę, pokona błotnisty teren, czy wdrapie się na zbocze.

Praprzodek współczesnego quada został skonstruowany przez niemiecką firmę NSU, powstał na potrzeby wojska, a z tyłu miał zamiast kół gąsienice.

Kettenkrad - bo tak się nazywał, był produkowany od 1941 roku w Niemczech.
Dwa lata później jego produkcję przeniesiono do Szczecina.

W sumie zbudowano prawie 8500 takich pojazdów wyposażonych w czterocylindrowy, półtoralitrowy silnik o mocy 36 KM. W założeniach był opracowany jako lekki ciągnik artyleryjski, ale dzięki swojej wszechstronności wszedł do wyposażenia m.in. jednostek spadochronowych.

Po wojnie do konstruowania lekkich terenówek wykorzystujących technikę motocyklową wzięli się Japończycy z Hondy - stąd często właśnie Japonię określa się jako ojczyznę "All Terrain Vehicle" (wszędołaz). Osamu Takeuchi, inżynier z koncernu Honda, wpadł na dość proste rozwiązanie. Wystarczyło w miejsce tylnego koła motocykla umieścić sztywną oś, a na niej dwa koła zaopatrzone w potężne opony balonowe, by pojazd stał się dużo sprawniejszy w trudnym terenie. Był rok 1967.
Pierwszymi nabywcami byli japońscy górale, którym błoto na stokach w porze deszczowej uniemożliwiało korzystanie z innych środków transportu.


Wkrótce pojazdami zainteresowali się także leśnicy i spragnieni rozrywki amerykańscy hippisi.
W ten sposób, trójkołowy motocykl z siedmiokonnym silnikiem na początku lat 70-tych trafił do USA. Klienci byli zachwyceni wielkimi oponami, które świetnie spisywały się w błocie, śniegu i wodzie. Był tylko jeden problem: dochodziło do tragicznych wypadków, bo taki pojazd był bardzo wywrotny na zakrętach. Doszło do tego, że pojazdy wycofano z rynku (produkcja została nawet zakazana).
 Pierwsze niestabilne konstrukcje poprawiono - zostawiono motocyklową kierownicę, ale na przednią oś założono również dwa koła - tak powstał taki quad, jakiego znamy dzisiaj.
Pojazd nazwano quad (czworaczek).
Czterokołowy model ATV - łatwiejszy w prowadzeniu i wykazujący lepsze właściwości jezdne - wkrótce wyparł z produkcji pojazdy trójkołowe.

Dziś na całym świecie produkowanych jest ponad sto modeli quadów; obok japońskich potentatów w branży motoryzacyjnej działalnością tą zajmuje się m.in. amerykański Polaris, kanadyjski Bombardier, angielski John Deer czy hiszpański Gas Gas.