Czołg

przodek czołguPierwsze projekty pojazdu opancerzonego, służącego do walki, wyszły spod ręki Leonardo da Vinci.

Współcześnie, po raz pierwszy, czołgi wprowadzono do walki podczas I wojny światowej, używając do ich produkcji części samochodowych i ciągnikowych.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że pierwszy nowoczesny czołg został opatentowany w 1912 roku przez australijskiego żołnierza i wynalazcę Lancelota De Mole, ale, co ciekawe, projekt ten został wówczas odrzucony przez organy administracji rządowej.

Ernest Dunlop SwintonPomysłodawcą zastosowania czołgów w bitwach, był Sir Ernest Dunlop Swinton - oficjalny brytyjski korespondent wojenny, który zasugerował, żeby ciągniki gąsienicowe (używane do tej pory do ciągnięcia artylerii na froncie zachodnim), mogły być użyte jako broń ofensywna. Już wówczas pojazdy te potrafiły wspiąć się na 1,5 metrową przeszkodę, pokonać okopy szerokie na 1,5 metra, no i co najważniejsze - były odporne na ogień z broni ręcznej...

Swinton na swój pomysł wpadł 19 października 1914 roku, a już we wrześniu 1915 roku w dziewiczą podróż wyruszył "Little Willy" - pierwszy czołg w historii.
ciągnik gąsiennicowyDowódcy armii nazwali kadłub "zbiornikowcem wodnym", robotnicy przezwali go "tankiem" (tank po angielsku oznacza zbiornik).

15 września 1916 roku, po raz pierwszy w historii wojen użyto czołgów. Połączone siły francusko-brytyjskie przypuściły nietypowy atak nad francuską rzeką Sommą. Na pole bitwy pod Flers-Courcelette dojechało jedynie 40 z 49 maszyn - reszta się popsuła po drodze.
jeden z pierwszych czołgówCzołg z 1916 roku - Mark 1, mógł poruszać się z prędkością 6,4 km/godz., a w skład jego wyposażenia wchodziły dwa działa wmontowane w obrotową wieżę. Pojazd tak strasznie trząsł, że załoga musiała nosić watowaną odzież.

Jednak już w czasie II wojny światowej czołgi były w powszechnym użyciu. W 1944 roku fabryki amerykańskie wyprodukowały 50 000 czołgów.

Jest to gąsienicowy pojazd opancerzony wyposażony w system uzbrojenia, zdolny do poruszania się w trudnym terenie, przeznaczony do niszczenia celów opancerzonych i nieopancerzonych pod bezpośrednim ogniem przeciwnika. Do obserwacji terenu wokół czołgu służy peryskop.

Czołgi dzielą się na: lekkie (do 20 ton), średnie (do 40 ton), ciężkie (do około 70 ton). Uzbrojenie czołgu składa się zwykle z armaty (kaliber 75 - 125 milimetrów) i 1 - 3 karabinów maszynowych. Grubość pancerza stalowego nowoczesnego czołgu wynosi 100 - 200 milimetrów i więcej.
Szybkość maksymalna to 45 - 70 km/h, tyłem jedzie wolniej - do 30 km/h. Przyspieszenie tego 8-metrowego stalowego potwora też robi wrażenie: 40 km/godz. uzyskuje w 7,2 sekundy, czyli podobnie jak samochód osobowy małolitrażowy. Tak dobra osiągi to zasługa silnika turbinowego V-12, o pojemności około... 48 litrów (!) i mocy 1500 koni. Zawieszenie współczesnego czołgu pozwala mu wykonywać nawet kilkudziesięciometrowe skoki.

Stosowana obecnie hermetyzacja kadłuba i wieży czołgu umożliwia pokonywanie przeszkód wodnych, oraz chroni załogę przed działaniem pyłu radioaktywnego czy ataku napalmem. Załogę czołgu stanowią 3 lub 4 osoby (3 osoby - jeśli ładowanie armaty odbywa się automatycznie).
Koszt takiego cudeńka (np. amerykański AbramsM1A2 SEP) wynosi około 4 miliony dolarów. Armia USA ma na wyposażeniu blisko 5 tysięcy różnych modeli Abramsów.


W I dekadzie XXI wieku do uzbrojenia nowoczesnej armii zostaną prawdopodobnie wprowadzone czołgi IV generacji, charakteryzujące się: zastosowaniem armaty kalibru 135 - 140 mm. ładowanej automatycznie, pancerzem czołowym pod względem odporności porównywalnym z płytą stalową o grubości około 1 metra, oraz szerokim zastosowaniem urządzeń elektronicznych wspomagających, m.in. wykrywanie celów, celowanie (skomputeryzowane systemy kierowania ogniem), dowodzenie, nawigację, diagnozowanie uszkodzeń...


kamera Zobacz czołg Mark 1: