Przyrząd nawigacyjny do mierzenia drogi przebytej przez statek, lub jego prędkości wzgl. wody.
Jednym z logów, jest tzw. log burtowy (na ilustracji obok).
Do pomiaru przy jego pomocy potrzebna jest znajomość długości kadłuba i stoper.
Jeden z dokonujących pomiaru (stojący na dziobie), rzuca znacznik na wodę w bok od statku, nieco przed dziób, i daje sygnał optyczny lub akustyczny, gdy znacznik znajdzie się koło dziobu.
Drugi uruchamia w tym momencie stoper, i zatrzymuje go w chwili, kiedy znacznik znajdzie się koło rufy.
Dzieląc znaną długość statku L przez zmierzony czas t, otrzymuje się prędkość jednostki pływającej.
Log wynalazł prawdopodobnie angielski oficer Humfray Cole, zatrudniony w Tower Mint, gdzie znajdowała się królewska mennica.
Po raz pierwszy, log został opisany w książce Inventions or Devises, przez angielskiego matematyka Williama Bourne'a w 1578 roku.
Obecnie rozróżnia się logi: ciśnieniowe, elektromagnetyczne, hydroakustyczne, mechaniczne i ręczne.