Santos-Dumont Alberto

Pionier lotnictwa (1873 - 1932),

Alberto Santos-DumontBrazylijczyk, kiedy miał 15 lat, wyjechał wraz z rodzicami do Paryża.
Był konstruktorem lotniczym i pilotem, działającym od 1891 roku we Francji.

W latach 1898-1909 zaprojektował, zbudował i przetestował przynajmniej 20 różnych wynalazków. Początkowo interesowały go głównie silniki spalinowe. Pracował jako mechanik i kierowca, a jego znaczącym osiągnięciem w tej dziedzinie było w 1901 roku pokonanie samochodem Panhard Levassor 6CV trasy Paryż - Nicea w 54 godziny.

Odkąd zorientował się, że balonem można sterować, zaczął od roku 1898 budować lekkie sterowce napędzane konstruowanymi przez siebie silnikami spalinowymi.
W ciągu następnych kilku latach zbudował i wypróbował kolejne konstrukcje, aż w roku 1901 pokonał na sterowcu No. 6 dystans 12 kilometrów, oraz okrążył wieżę Eiffla. Przelot ten przyniósł mu wielką sławę i nagrodę 100 000 franków (wg innych źródeł, 50 000), z czego oddał połowę dla biednych.

Wyjazd do USA w roku 1904, zaowocował skierowaniem jego zainteresowań w stronę konstrukcji samolotówszybowców, a nawet (nieudane), śmigłowców - inspiracją były tutaj sukcesy braci Wright.
Pod ich wpływem, od 1906 roku zaczął budować samoloty, z których pierwszy był samolotem dwupłatowym w układzie kaczka, o skrzydłach zbudowanych na zasadzie latawca skrzynkowego, z silnikiem o mocy 50 KM, napędzającym śmigło pchające - pierwszy samolot latający w Europie. 
Ustanowił na nim pierwsze europejskie samolotowe rekordy - pokonał odległość 220 metrów w czasie 22 sekund. 
samolot Santosa - Ważka Demoiselle
Ufundowany w Paryżu pomnik jest świadectwem, że Santos-Dumont wykonał pierwszy lot oficjalnie zarejestrowanym samolotem.
Kolejna wersja jego samolotu: Nr. 20 z roku 1909, ultralekki, bo ważący zaledwie 118 kg samolot Demoiselle (Ważka - replika na ilustracji), był już produkowany na niewielką skalę.
Sukcesy przyniosły mu zasłużoną sławę - nawet jego rodzinne miasto Palmyra zmieniło na jego cześć nazwę na Santos-Dumont.
Był pierwszym pilotem w Europie, który posiadał licencję na latanie balonami, sterowcami, dwupłatowcami oraz jednopłatowcami.