Niemiecki przemysłowiec (1844 - 1929).
Inżynier i pionier motoryzacji. Jego dziadek był kowalem, ojciec maszynistą kolejowym, stąd pewnie wynikało jego zamiłowanie i zdolność do techniki.
Od dziecka marzył o konstruowaniu silników spalinowych, motocykli i samochodów, i to raczej w praktyce, niż w teorii.
Po ukończeniu studiów na politechnice w Karlsruhe, w 1864 roku zajął się budową silnika, co zaowocowało w roku 1878 opracowaniem konstrukcji dwusuwowego silnika spalinowego, a następnie lekkiego jednocylindrowego silnika czterosuwowego o mocy 2/3 KM i 250 obr/min.
Wynalazł mechanizm różnicowy - rodzaj przekładni mechanicznej zębatej obiegowej. Najbardziej popularnym przykładem mechanizmu różnicowego jest przekładnia różnicowa samochodu, zw. popularnie dyferencjałem, który umożliwia obracanie się półosi z różnymi prędkościami, zapewniając tym samym jazdę na zakręcie bez poślizgu kół.Jest również pomysłodawcą świecy iskrowej zapłonowej, sprzęgła, oraz gaźnika.
W 1883 roku założył spółkę Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik Mannheim wytwarzającą stacjonarne silniki spalinowe na gaz miejski.
W roku 1885 zbudował pierwszy samochód (trzykołowy) z silnikiem benzynowym. Na pojazd uzyskał patent niemiecki nr 37435, i po raz pierwszy przejechał się swym właśnie co opatentowanym wehikułem, dnia 3 lipca 1886 roku w Mannheimie.
Niestety opinia publiczna wynalazku nie zaakceptowała, spotkały go drwiny i szyderstwo, gawiedź, przyzwyczajona do furmanek 4-kołowych z obrotowym przodkiem, nie zrozumiała zalet pojazdu 3-kołowego. Pomimo tego kontynuował prace nad nowymi modelami swego samochodu.
W 1926 roku, w wyniku połączenia fabryki Benz z firmą G. Daimlera, powstały zakłady Daimler-Benz A.G. - producent samochodów Mercedes-Benz.
Zobacz samochód Benza: