Pojazd przeznaczony do poruszania się osoby z niepełnosprawnością ruchową.
Żeby powstał wózek dla inwalidy, najpierw trzeba było wynaleźć krzesło (około 4000 tysiące lat p.n.e.) oraz koło. Połączenie tych dwóch wynalazków, dało dopiero efekt końcowy w postaci wózka inwalidzkiego.
Pierwsze ilustracje wyobrażające taki mebel na kołach, pojawiły się już około 500 lat p.n.e. w Grecji oraz w Chinach.
W Europie, w roku 1595 poruszał się takim wehikułem król Hiszpanii - Filip II.
Pierwszym "prawdziwym" wózkiem dla inwalidy, było trzykołowe krzesło używane (niektóre źródła podają też, że zrobione) już w 1680 roku, przez zegarmistrza kalekę, Stephana Farflera z Norymbergi. Poruszało się je ręcznymi dźwigniami wprawiającymi w ruch przednie, ząbkowane wewnątrz koło.
Całość skonstruował ponoć sam Johann Haustach, który jakieś dziesięć lat wcześniej zaprojektował dla siebie ręcznie poruszane krzesło. W każde niedzielne przedpołudnie inwalidzki wózek Farflera czekał pod kościołem Św. Wawrzyńca, aby po nabożeństwie odwieźć swego beznogiego właściciela do domu.
Żyjący w XVIII wieku w Anglii John Dawson, był autorem wielu nowych, ciekawych konstrukcji, zastosował w swoich projektach m.in. napęd korbowy za pomocą przekładni.
Dopiero w roku 1885 zostały wynalezione obręcze mocowane do kół napędowych, służące do napędu wózka przez jego użytkownika.
Pierwszym wózkiem z napędem benzynowym był Coventry Chair napędzany silnikiem spalinowym, wyprodukowany w 1899 roku przez Rudge Cycle Co. z Coventry.
Rok później pojawił się pierwszy ręcznie poruszany, łańcuchowy wózek, w tym samym roku został wyprodukowany pierwszy wózek z kołami wyposażonymi w stalowe szprychy.
Pierwszy wózek składany powstał w 1932 roku w USA - konstruktorem był Harry Jennings.
W połowie XX wieku pojawiły się nowe, lżejsze konstrukcje, wśród nich wózki do uprawiania sportów.