Łódź z napędem parowym

Na 33 lata przed tym, jak Fulton zbudował swój pierwszy statek parowy,

Pyroscaphe na rzecepewien francuski arystokrata, inżynier i wynalazca: markiz Claude François Jouffroy d'Abbans, zbudował trzynastometrową, działającą łódź parową.

Była napędzana wirującymi łopatami i miała wdzięczną nazwę Palmipede.
Konstrukcja była na tyle udana, że łódź odbyła kilka krótkich rejsów na rzece Doubs.

Claude François Jouffroy d'AbbansDwa lata później w 1776 roku, zachęcony powodzeniem, de Jouffroy d'Abbans zbudował kolejny statek parowy z pędnikami podobnymi kształtem do łap zwierząt wodnych...

Na jego kolejne dzieło przyszło poczekać kolejnych siedem lat, w trakcie których skonstruował nowy silnik parowy i opracował sposób przeniesienia napędu na dwie strony łodzi.

PyroscapheW latach 1780 - 1783, Claude de Jouffroy  d'Abbans zbudował swoją kolejną łódź - Pyroscaphe (Ognisty statek).

Łódź miała podwójny napęd, składający się z dwóch kół łopatkowych, umieszczonych po obu stronach kadłuba - późniejsi konstruktorzy parowców chętnie korzystali z takiego właśnie rozwiązania.

Pierwszy test nowego statku (przy około 10 tysiącach widzów) miał miejsce 15 lipca 1783 roku na rzece Saône w Francji i zakończył się połowicznym sukcesem - niestety po 15 minutach pracy silnik odmówił posłuszeństwa.