Konstruktor i budowniczy (1791 - 1883).
Zbudował pierwszą amerykańską lokomotywę parową.
Był synem oficera walczącego w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Urodzony w przemysłowym Nowym Jorku, zaczął majsterkować już w młodym wieku, imając się różnych zawodów. Jako nastolatek nauczył się budowy maszyn do strzyżenia odzieży, a następnie założył własną firmę, która radziła sobie na tyle dobrze, że za zarobione w ten sposób pieniądze kupił sklep spożywczy.
W roku 1821 roku sklep sprzedał i kupił fabrykę kleju, a zyski z tej fabryki wykorzystał z kolei na założenie manufaktury Canton Iron Works, gdzie osiągnął jeszcze większe zyski.
Jego najważniejszym osiągnięciem była pierwsza jeżdżąca w Stanach Zjednoczonych lokomotywa parowa, która pojawiła się w sierpniu 1830 i została poddana testowi - sprawdzono, czy osiągnie prędkość wyższą od konia...
Wprawdzie parowóz nazwany Tom Thumb przegrał wyścig, ale udowodnił w tym wyścigu niezbicie, że energia parowa może być wykorzystywana na drogach podobnie jak konie, tyle, że przy znacznie niższych kosztach.
W 1845 roku Cooper otrzymał patent na sproszkowaną żelatynę: Jell-O.
Pomagał zorganizować ułożenie transatlantyckiego kabla telegraficznego.
Był kandydatem Greenback Party na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych w wyborach w roku 1876.
Jako członek rady miejskiej Nowego Jorku opowiadał się m.in. za stworzeniem publicznej oświaty, policji, oraz straży pożarnej.
Był filantropem - chociaż wiedział, że celem biznesu jest zarabianie pieniędzy, uważał jednak, że: "celem życia jest czynienie dobra".