Część mechanizmu korbowego, stosowana w maszynach do zamiany ruchu.
Razem z wałem korbowym służy do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka, na ruch obrotowy wału korbowego, albo obrotowego ruchu wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu.
Pierwsze opisy znaleźć można w "Księdze wiedzy i pomysłowych urządzeń mechanicznych", której autorem był wybitny arabski konstruktor al-Jazari.
Pierwsze projekty uwzględniające korbowód jako część mechanizmu, pojawiły się już w XV wieku. Leonardo da Vinci w swoim czołgu próbował zamienić ruch obrotowy wału korbowego (wprawianego w ruch przez dwóch mężczyzn), na ruch posuwisto-zwrotny, pozwalający na miotanie niewielkich kamieni...
W wieku XVI powstało już w pełni sprawne urządzenie wykorzystujące korbowód - Cornelis van Corneliszoon w 1592 roku zbudował pierwszy na świecie tartak, w którym zamontował wał korbowy przenoszący siłę z kręcących się dookoła łopat wiatraka, na ruch "do przodu i do tyłu", dzięki czemu można było z dużą precyzją i szybkością ciąć drewno.
Z biegiem lat korbowód znajdował coraz to nowsze zastosowania. Używany był w maszynach parowych, które konstruował James Watt. Obecnie (z wyjątkiem silnika konstrukcji Wankla) stosowany jest w każdym innym silniku spalinowym.
Poza silnikiem, korbowód znalazł zastosowanie w wielu innych mechanizmach np. strugarce, czy maszynie do szycia.