Niemiecki inżynier i konstruktor (1858 - 1913).
Zawsze chciał zostać inżynierem, studia na politechnice w Monachium ukończył w roku 1880 z najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii uczelni i uzyskał tytuł doktora nauk technicznych.
W tym samym roku rozpoczął pracę w fabryce silników Sulzera w Szwajcarii, która produkowała silniki parowe i urządzenia chłodnicze.
W 1890 roku, Diesel opublikował swoją słynną pracę: Teoria i konstrukcja silnika cieplnego.
W oparciu o tą pracę, w roku 1897 zbudował (opatentował projekt w 1893 roku), pierwszy w pełni udany silnik spalinowy tłokowy o zapłonie samoczynnym na olej napędowy (tzw: silnik Diesla), gdzie zapłon wtryśniętego paliwa (np. oleju napędowego) następuje wskutek podwyższenia temperatury powietrza sprężanego w cylindrze do 3,5 MPa.
Podczas eksplozji prototypu tego silnika, konstruktor omal nie zginął.
Jego silnik wysokoprężny miał większą sprawność - przetwarzał on pozyskane ciepło na pracę mechaniczną w 26%, podczas gdy silniki Otta zaledwie w 13%. Działał wiec znacznie sprawniej, ale miał bardziej skomplikowaną budowę od silników z zapłonem iskrowym.
W dzisiejszych czasach sprawność nowoczesnego silnika Diesla wynosi ok. 45%.