Mała jednostka pływająca, napędzana silnikiem spalinowym, do uprawiania żeglugi.
Przeznaczona jest głównie do uprawiania żeglugi po wodach śródlądowych i morskich wodach przybrzeżnych.
Pierwsza łódź motorowa odbyła rejs po rzece Neckar w okolicach Stuttgartu, w roku 1886.
Stało się to zaraz po skonstruowaniu benzynowego silnika spalinowego jednocylindrowego, który zbudowali wspólnie Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach.
Nieco wcześniej zamontowali podobny silnik do starego powozu konnego, ale to nie był chyba według nich najlepszy pomysł, dlatego szukali bezpieczniejszego pojazdu.
Ostatecznie ich wybór padł na 4,5 metrową łódkę.
Ich motorówka napędzana silnikiem o mocy 1,1 kW rozwijała prędkość sześciu węzłów (prawie 11 kilometrów na godzinę, przy prędkości obrotowej silnika 700 obr/min). Nazwano ją tak jak rzekę po której odbyła swój dziewiczy rejs - Neckar.
Pomimo, że benzyna była w tamtych czasach postrzegana negatywnie (jako substancja niebezpieczna i wybuchowa), to sam pomysł cieszył się sporym powodzeniem.
W roku 1903, Rudolph Diesel wprowadził na rynek łódki napędzane silnikiem własnej konstrukcji, zasilane znacznie od benzyny bezpieczniejszą ropą.
Podobnie jak w przypadku samochodów, zaledwie powstały pierwsze egzemplarze motorówek, a już rozpoczęły się ich wyścigi.
Pierwszy wyścig takich łodzi odbył się u wybrzeży Monako, a od roku 1904 wyścigi motorówek zostały po raz pierwszy uznane za sport, kiedy taki wyścig odbył się z Anglii do Francji.