Coandă Henri Marie

Wynalazca i pionier lotnictwa (1885 - 1972).

Henri Marie CoandăUrodził się w Bukareszcie, w Rumunii. Początkowo myślał o karierze wojskowej - ukończył akademię wojskową, później zaczął służyć w wojsku.

W wieku 24 lat zrezygnował, porzucił służbę i podjął studia we Francji, na nowo powstałej Wyższej Szkole Inżynierów Lotniczych w Paryżu, którą rok później ukończył.

W wyniku wielu eksperymentów w tunelu aerodynamicznym odkrył nowy efekt aerodynamiczny nazwany później efektem Coandy, czyli zjawisko polegające na tym, że strumień płynu (gazu lub cieczy) ma tendencję do przylegania do najbliższej powierzchni.

W roku 1910, skonstruował we Francji pierwszy na świecie samolot turboodrzutowy Coandă-1910.

samolot Coandă z 1910 rokuWcześniej musiał oczywiście zbudować odrzutowy silnik lotniczy, tzw. motorjet. Silnik ten bazował na zainstalowanym w przedniej jego części silniku tłokowym, który sprężał powietrze, jednocześnie je tłocząc do komory spalania, gdzie pod ciśnieniem mieszało się ono z olejem napędowym i spalało. Wzrost temperatury powodował rozszerzenie gazu, który wydostając się z silnika napędzał samolot na zasadzie odrzutu.

Silniki tego typu były znaczniej mniej wydajne od skonstruowanych później silników turboodrzutowych.

Niestety pierwszy lot samolotem z owym nowatorskim napędem, przeprowadzony 16 grudnia 1910 roku we Francji, zakończył się wypadkiem, a sam samolot spłonął - oblatujący go Coandă wyszedł z katastrofy bez większych obrażeń.
latający poduszkowiec - spodek Coandy
Wkrótce konstruktor objął stanowisko dyrektora technicznego zakładów Bristol Aeroplane Company w Wielkiej Brytanii, gdzie od 1911 roku zajął się konstruowaniem pierwszego na świecie samolotu dwusilnikowego.

W 1915 roku powrócił do Francji, gdzie podczas I wojny światowej projektował nowe modele samolotów.

W 1935 roku skonstruował Aerodina Lenticulara - latający poduszkowiec w kształcie dysku, opierający się na odkrytym i zbadanym przez siebie efekcie, który to efekt został opatentowany przez niego we Francji w 1934.

W 1969 roku powrócił do Rumunii i osiadł na stałe w Bukareszcie.