Już w 1505 roku Leonardo da Vinci w Kodeksie lotu ptasiego sformułował zasady lotu.
9 października 1890 roku samolot "Eole" francuskiego inżyniera, pioniera awiacji Clémenta Adera wykonał skok długości 50 metrów.
Jednak pamiętna data w lotnictwie, i zarazem data pierwszego prawidłowego lotu samolotem, to 17 grudnia 1903 roku, kiedy to dwaj Amerykanie, bracia Wright wykonali serię udanych lotów, pierwszym na świecie poprawnie latającym samolotem Flyer, własnej konstrukcji.
5 października 1905 roku, Wilbur Wright (startując przy pomocy katapulty z Huffman Prairie) odbył lot, który trwał już 39 minut, pokonując przy tym ponad 24 mile. Pokazom tym asystowali sąsiedzi i miejscowa prasa. Równolegle do osiągnięć braci Wright, nastąpił gwałtowny rozwój lotnictwa francuskiego, co dało początek rozwojowi lotnictwa na świecie.
25 lipca 1909 roku, Francuz Louis Blériot przeleciał kanał La Manche z Francji do Anglii.
Kolejne lata, to wybuch I wojny światowej, która zawsze pociąga za sobą rozwój techniczny. Tak było i tym razem - szybki rozwój techniki nie ominął i lotnictwa. Powstawało coraz więcej doskonalszych samolotów dla potrzeb wojska, najpierw samolotów zwiadowczych, później także i myśliwców. Po tak przyspieszonym rozwoju, 5 lutego 1919 roku otwarto pierwszą w Niemczech komunikacyjną linię lotniczą, co dało początek komunikacji pasażerskiej w Europie.
14 czerwca 1919 roku Anglicy John Alcock i Artur Whitten Brown dokonali pierwszego przelotu samolotem nad Atlantykiem Północnym.
9 maja 1926 roku, to pierwszy lot w bardzo niesprzyjających warunkach atmosferycznych, a mianowicie w okolicach Bieguna Północnego.
20 maja 1927 roku to pamiętny samotny przelot nad Atlantykiem Amerykanina Charles Lindbergha, który przeleciał tym samym pierwszy raz trasę z Nowego Yorku do Paryża.
23 czerwca 1931 roku to rozpoczęcie 8 dniowego lotu Amerykanina Wileya Posta dookoła świata.
18 czerwca 1937 roku Walery Czkalow (ZSRR) rozpoczął dwudniowy lot, przelatując nad Biegunem Północnym, lecąc z Moskwy do Portland w USA.
Tuż przed wybuchem II wojny światowej, 2 sierpnia 1939 roku w Niemczech oblatano pierwszy samolot odrzutowy Heinkel He-178. Znów kolejna wojna światowa, i znów rozwój techniki lotniczej okupionej wieloma tysiącami istnień. Po wojnie, w roku 1945, otwarto pierwszą transatlantycką linię lotniczą z Wielkiej Brytanii do USA, co jest zarazem początkiem regularnej transatlantyckiej komunikacji lotniczej.
14 października 1947 roku Amerykanin Charles (Chuck?) Yager przekroczył barierę dźwięku na samolocie rakietowym Bell X-1. Nazwał swój samolot Glamorous Glennis (zachwycająca Glennis) na cześć swojej żony. W przeddzień lotu złamał sobie dwa zebra.
26 lutego 1949 roku wystartował samolot Lucky Lady II, który jako pierwszy obleciał kulę ziemską bez międzylądowania.
27 lipca 1949 roku wykonano pierwszy lot pierwszym pasażerskim samolotem odrzutowym - De Havilland Comet, produkcji angielskiej.
27 czerwca 1962 roku Amerykanin Robert White osiągnął prędkość 6693 km/h na samolocie rakietowym X-15.
Natomiast 22 sierpnia 1963 roku, także Amerykanin na tym samym samolocie Joseph Walker osiągnął wysokość 107 960 metrów.
21 stycznia 1976 roku to dzień, w którym pasażerski samolot naddźwiękowy Concorde (produkowany wspólnie przez Francję i Wielką Brytanię) rozpoczął regularne loty pasażerskie.
12 czerwca 1979 roku Amerykanin Bryan Allen na mięśniolocie Gossamer Albatross przeleciał przez kanał La Manche z Anglii do Francji.
7 lipca 1981 roku Amerykanin Stephen Ptacek na motoszybowcu z silnikiem elektrycznym napędzanym energią słoneczną wykonał przelot z Paryża do Manston w Wielkiej Brytanii (260 km).
rok 1999 - pojawił się pierwszy samolot z napędem słonecznym.
Współczesne samoloty w niczym nie przypominają swoich przodków. Są niewidzialne dla radarów, z łatwością przekraczają barierę dźwięku.
Marzec 2004 roku przyniósł, po 50 latach badań i około 230 milionów dolarów wydanych na ten cel, ogromny sukces. Niepozorny, zaledwie czterometrowy, bezzałogowy samolot odrzutowy X-43A z eksperymentalnym silnikiem (wykorzystującym tlen z atmosfery), pobił rekord szybkości: podczas lotu nad Pacyfikiem osiągnął prędkość 7700 km/godz, czyli ponad 7 machów - aż siedem razy szybciej od prędkości dźwięku.
Samolot nie wystartował sam. Najpierw w powietrze wzbił się bombowiec B-52 z podczepioną rakietą Pegasus. Dopiero do niej przymocowany był X-43A, nazywany HyperX. Na wysokości 12 tysięcy metrów rakieta odłączyła się od bombowca, a na 30 tysiącach - odrzutowiec od rakiety.
Ciekawostka:
Jeszcze na początku XX wieku panowała opinia, że samolot do niczego się nie przyda. W roku 1907, brytyjski minister wojny Richard Burdon Haldane powiedział: "aeroplan nigdy nie będzie latał". Z kolei Ferdinand Foch, który był marszałkiem Francji, Polski i Wielkiej Brytanii powiedział kiedyś: "samoloty to ciekawe zabawki, ale są bezwartościowe dla celów wojskowych".
Zobacz do jakiej perfekcji w pilotażu samolotów dochodzą niektórzy: