Przenośne urządzenie mechaniczne, używane głównie przy budowach dróg, w kopalniach, itp.
Służy do kruszenia różnych materiałów - betonu, asfaltu, skał.
Jego budowa jest stosunkowo prosta - dzięki kanałom powietrznym i zaworom, metalowy tłok zamknięty w cylindrze może się swobodnie w nim poruszać, w górę i w dół.
Sprężone powietrze jest doprowadzane kolejno do przestrzeni za tłokiem, i przestrzeni przed tłokiem. Ruchy tłoka powodują bezpośrednie otwieranie lub zamykanie otworu wylotowego. Dopływ powietrza może być sterowany zaworem płytkowym.
Młot zasilany jest sprężonym powietrzem, dostarczanym elastycznymi przewodami ciśnieniowymi z kompresora. Kompresor (sprężarka) napędzana może być silnikiem Diesla, w mniejszych młotach końcówka tłoka jest poruszana przez silnik elektryczny.
Pierwszym urządzeniem wykorzystującym do pracy sprężone powietrze, był pneumatyczny kafar, skonstruowany w Anglii w roku 1846. Jego twórcami byli Soutter i Hammond.
W roku 1861 Germain Sommeiller zbudował potężne urządzenie służące do drążenia tuneli, w którym również do napędu użył sprężonego powietrza.
Za twórcę młota pneumatycznego takiego, jaki znamy dzisiaj, uchodzi włoski inżynier Ernesto Curti. Skonstruował go w 1900 roku.
Urządzenie szybko zrobiło karierę na placach budowy.Z biegiem lat pierwowzór młota Curtiego udoskonalono, montując amortyzatory uchwytów zmniejszające wibracje, oraz osłony przeciwhałasowe.
Pomimo tych udoskonaleń, jest to bardzo głośne urządzenie - podczas jego pracy wytwarzany jest dźwięk o poziomie natężenia 130 dB.
Ponadto młot pneumatyczny może powodować zaburzenia w układzie nerwowym i mięśniowo-szkieletowym (np. zapalenie stawów) operatora.