Decybel

Jednostka miary dźwięku, która wskazuje na głośność dźwięków, wydawanych przez konkretne urządzenie.

Miara decybeli określa zdolność ludzkiego słuchu do odróżniania hałasu na różnych poziomach. 

Skala decybelowa została opracowana w latach 20-tych, XX wieku w Nowym Jorku. Pracownicy Bell Telephone Laboratories, używając sprzętu z masowych testów słuchu, publicznie zmierzyli hałas miejski i na tej podstawie opracowali skalę decybeli.
Jednostka pomiaru dźwięku została nazwana bel - na cześć założyciela organizacji, Alexandra Grahama Bella.
Decybel (dB), to jedna dziesiąta bela. Wartość, przy której człowiek zaczyna odczuwać dyskomfort to około 55 dB.

Zakres skali decybelowej jest bardzo szeroki i mieści się w granicach od 0 dB, które są progiem słyszalności dla człowieka, aż do 210 dB (400 000 watów akustycznych).  Tak ogromny hałas wystąpił jak podaje NASA na mierzącej 14,63 metra stalowo-betonowej podstawie rakiety Saturn 5, umieszczonej na zagłębionych na 18,3 metra fundamentach w Alabamie w USA, i był słyszalny z odległości 61 kilometrów.

Poziomy hałasu w decybelach (dB) według Amerykańskiej Akademii Audiologii:

0 dB próg słyszalności, najcichszy dźwięk, jaki człowiek jest w stanie usłyszeć;
10 dB dźwięk oddechu człowieka, lub szumu liści;
20 dB ludzki szept, lub cicha biblioteka;
30 dB szum w cichym wiejskim otoczeniu;
40 dB zwyczajna rozmowa w domu;
50 dB standardowy poziom hałasu w domu lub biurze;
60 dB szum klimatyzatora, lub standardowa rozmowa w biurze;
70 dB odkurzacz, lub ruch uliczny;
80 dB głośna restauracja, wzmożony ruch uliczny;
90 dB ruch uliczny w dużym mieście, motocykl;
100 dB przejeżdżający pociąg, lub klakson samochodu;
110 dB głośna dyskoteka, lub koncert rockowy;
120 dB silnik odrzutowy z odległości 30 metrów - próg bólu ucha ludzkiego;
130 dB startujący samolot z odległości 100 metrów, fajerwerki;
140 dB wybuch petardy, lub strzał z broni palnej;

 

Ciekawostka:
 strzałka Norma hałasu dla samochodów osobowych zależy od rodzaju paliwa, jakim zasilany jest silnik. Silniki benzynowe mogą maksymalnie generować hałas wynoszący 93 decybele. Natomiast samochody z silnikami diesla mogą legalnie wytwarzać hałas na poziomie 96 decybeli.