Tunel

Podziemna budowla komunikacyjna lub hydrotechniczna w postaci długiego korytarza.

Już około 3000 tysiące lat p.n.e. drążono chodniki w kopalniach krzemienia, niektóre z nich zachowały się do naszych czasów, m. in. w Polsce w Krzemionkach Opatowskich.

W tym czasie starożytni Egipcjanie wykuwali podziemne korytarze i komory na grobowce dla swoich władców i dostojników.

Najdawniejsze prawdziwe tunele służyły do doprowadzania wody do miast (akwedukt); pierwszy, o jakim wiemy, zbudowano w Jerozolimie około 700 roku p.n.e. Tunel ten, długości kilkuset metrów, jest bardzo kręty - drążono go bowiem w miększych partiach skały.
W VI wieku p.n.e. Eupalinos z Megary zbudował na wyspie Samos tunel dla akweduktu poprzez masyw góry Kastro. Tunel ów, o długości ponad jednego kilometra, przebiega niemal idealnie prosto, drążony był jednocześnie z obu końców. Ekipy które drążyły tunel, spotkały się z odchyleniem, które w poziomie wynosiło około 6 metrów, a w pionie niecały metr - wydaje się to być całkiem poważnym osiągnięciem greckich inżynierów.

Tunele drogowe zaczęli budować Rzymianie w I wieku p.n.e. Pierwsze z nich przeprowadził L. C. Auctus w Cumae, oraz na drodze z Neapolu do Puteoli, w miejscach, gdzie odnogi Apeninów docierają aż do brzegu morskiego. Najdłuższy z tuneli rzymskich, długości 5,6 kilometra, zbudowano w celu osuszenia jeziora Fucinus, w I wieku n.e. Budową, trwającą 11 lat, kierował sekretarz cesarza Klaudiusza, wyzwoleniec Narcyz.

Sztuka budowy tunelów podupadła w okresie średniowiecza.

W końcu XVII wieku we Francji zaczęto do ich drążenia używać prochu czarnego. W 1828 roku Marc I. Brunel użył jako pierwszy cementu do budowy tunelu pod Tamizą w Londynie.

Dopiero w II połowie XIX wieku w związku z budową kolei przez wysokie góry (Alpy, Andy) zaczęto drążyć tunele o długościach większych niż tunele rzymskie.
Pierwszy z wielkich tuneli alpejskich pod Mt Cenis (1871 rok) ma długość około 13 km, najdłuższy do dziś tunel Simploński (1906 rok) ma długość 19 803 metrów. Przy budowie owych tuneli używano - dynamitu, oraz sprzętu opartego na działaniu sprężonego powietrza.
Technika budowy tuneli uległa też udoskonaleniu w trakcie powstawania metra londyńskiego.

Obecnie buduje się przede wszystkim tunele drogowe. W 1958 roku połączono tunelem podmorskim długości około 4 km japońskie wyspy Honsiu i Kiusiu. Połączono również Anglię z kontynentem europejskim tunelem podmorskim o długości ponad 30 kilometrów.


Ciekawostki:

  Najdłuższym tunelem świata, jest tunel wodociągowy West Delaware w stanie Nowy Jork, który ma 170 kilometrów długości!
  24 kwietnia 2016 roku otwarto budowany przez pięć lat, najdłuższy w Polsce tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, który połączył ulicę Marynarki Polskiej, wiodącą do Nowego Portu z trasą Sucharskiego, którą można dojechać do Portu Północnego. Ruch samochodowy odbywa się tutaj w dwóch tunelach, na dwóch pasach ruchu każdy. Długość tunelu to 1377 metrów. Obie tuby w najniższym punkcie znajdują się 35 metrów od lustra wody.