Turbina parowa

Z łac. turbo - burza, to silnik przepływowy działający dzięki energii przepływu cieczy.

Do nadania ruchu obrotowego wirnikowi turbiny, wykorzystywana jest bezpośrednio energia kinetyczna lub potencjalna przepływającego płynu.

Najprostszą turbiną jest koło wodne (koło można zanurzyć w płynącej wodzie lub skierować na nie strumień wody z góry), lub wiatrak.

Pierwowzorem turbiny parowej była bania Herona.
Turbina parowa to taka turbina, w której czynnikiem napędzającym jest para wodna.

Już na początku XVII wieku powstał rysunek czegoś, co przypominało koło wodne, ale obracało się pod działaniem strumienia pary wylatującej z rurki. Pomysł ten wykorzystał w roku 1883 szwedzki inżynier Gustaw de Laval - opracowując turbinę małej mocy ze specjalnie obmyślonym kształtem dyszy gwarantującym dużą prędkość wylotową pary.
W turbinie tego typu następuje zamiana energii cieplnej pary wodnej (zwykle z kotła parowego lub wytwornicy pary) na energię kinetyczną, a następnie energia ta jest zamieniana na energię ruchu obrotowego.

W zależności od zasady działania, dzielimy turbiny na:
    akcyjne,
    reakcyjne.

W roku 1884 angielski inżynier Charles Parsons zrewolucjonizował wytwarzanie energii elektrycznej przez wynalezienie turbiny parowej. Zbudował wielostopniową osiową reakcyjną turbinę parową i zastosował ją do napędu statku.

Pracując z dużą prędkością, wykazała, że ruch obrotowy można uzyskać dzięki parze pod ciśnieniem, bez użycia tłoka.
Turbina parowa szybko wyparła maszynę parową stosowaną w generatorach prądu elektrycznego, aby później ustąpić miejsca turbinie gazowej.

Podstawowym elementem turbiny, są łopatki przymocowane do piasty koła. Do wad turbin zaliczają się spore wymogi co do technologii wykonania - do produkcji łopatek używa się wysokiej klasy materiałów. Ważna jest także precyzja konstrukcji, co ma istotne znaczenie przy dużych prędkościach obrotowych. Przepływająca pomiędzy łopatkami ciecz działa na nie siłą i wprawia je w ruch obrotowy. Wraz z turbiną obraca się wał, który może napędzać inne urządzenia.

Turbina używana jest powszechnie w elektrowniach cieplnych (np. węglowych) do napędu prądnic, na statkach i okrętach do napędu pędników (śruba okrętowakoło łopatkowe) bądź innych urządzeń. Na statkach (np. na Titanicu) często stosowana była łącznie z maszyną parową, jako stopień niskiego ciśnienia.

Para odlotowa zza turbiny, może być wykorzystywana w elektrociepłowniach do podgrzewania wody użytkowej, lub w innych zakładach do celów przemysłowych.
W porównaniu do innych silników, turbina posiada dużą moc przy stosunkowo niewielkiej masie i rozmiarach.