Bezszynowy pojazd kołowy o nadwoziu takim jak autobus, środek transportu miejskiego.
Elektryczny autobus napędzany silnikiem elektrycznym zasilany za pośrednictwem dwóch drążkowych odbieraków prądu, mocowanych przegubowo na dachu pojazdu, z 2-przewodowej górnej sieci trakcyjnej o napięciu 500 - 800 Volt.
W Polsce trolejbusy korzystają z prądu stałego o napięciu 600V.
Pojazd przeznaczony jest do komunikacji miejskiej tam, gdzie ulice są zbyt wąskie na położenie na nich torów.
Pomysł budowy pierwszego trolejbusu podał w 1882 roku J. R. Finney z Pittsburgha (USA).
W tym samym czasie słynny niemiecki wynalazca Werner von Siemens podejmował pierwsze próby zbudowania pojazdu zasilanego energią elektryczną, dostarczaną z rozpiętych w powietrzu przewodów.
W roku 1882 zaprezentował pierwszy nieszynowy pojazd o napędzie elektrycznym. Na berlińskim przedmieściu między Charlottenburgiem i Spandau zbudował wtedy eksperymentalną linię dla pojazdu, który nazwał po prostu Contakwagen. Próby wypadły pomyślnie, w związku z tym firma Siemens & Halske uruchomiła w Berlinie próbną linię trolejbusową.
Na podróże regularnymi liniami trzeba było jednak poczekać jeszcze kilka lat: w Paryżu do 1900 roku, w Wielkiej Brytanii do 1911 roku, zaś w USA do 1928 roku. Wtedy zaczęto produkować w Utah specjalne jednostki trolejbusowe przystosowane do nowoczesnego ruchu miejskiego i od tego momentu datuje się wielki rozwój regularnych miejskich linii trolejbusowych.
W Polsce wprowadzono je dopiero przed II wojną światową (rok 1930) - w Poznaniu na linii o długości 2,2 kilometra. Obecnie trolejbusy jeżdżą jedynie w trzech miastach: w Lublinie, Gdyni i Tychach. Najdłuższą linią jest trasa gdyńska o długości w obie strony około 41 kilometrów.
Dziś, mimo że zostały wyparte przez autobusy, nadal można je spotkać, m.in. w Holandii czy w Szwajcarii.
Obecnie, ze względu na konieczność ograniczenia szkodliwej emisji spalin i możliwość pozyskiwania energii elektrycznej z czystych źródeł, trolejbusy przeżywają renesans. Poza tym trolejbusy mają lepsze przyspieszenie niż autobusy, podczas ruszania zużywają wielokrotnie od nich mniej energii, a przy tym nowoczesne trolejbusy posiadają możliwość zwracania energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania, co ogromnie wpływa na zużycie energii elektrycznej podczas jazdy w warunkach miejskich.Podczas eksploatacji praktycznie nie emitują zanieczyszczeń, a ich bieg jest zazwyczaj cichszy od tramwaju dzięki tłumieniu odgłosów jazdy przez opony.
Koszt budowy sieci trakcyjnej jest niższy niż w przypadku tramwajów, mimo, że sieć trakcyjna trolejbusów jest bardziej skomplikowana niż tramwajowa, posiada bowiem dwa przewody jezdne. Poza tym trolejbusy mają lepszą od tramwajów przyczepność, dzięki czemu mogą gwałtowniej przyspieszać i hamować, co zmniejsza prawdopodobieństwo kolizji.
Charakteryzują się także większą zdolnością pokonywania wzniesień.
Wadą tych pojazdów jest gubienie pałąków na zakrętach, czyli odrywanie się odbieraków prądu od sieci trakcyjnej.