Stephenson George

Inżynier brytyjski (1781 - 1848).

Stephenson GeorgeJest uważany za "ojca brytyjskich kolei parowych".

Urodził się w ubogiej rodzinie górniczej, musiał pracować już od dziesiątego roku życia, najpierw pasąc krowy, potem poganiając konie w kopalni, a następnie, w wieku siedemnastu lat, zaczął samodzielnie obsługiwać pompę parową w kopalni.
parowóz Locomotion

W roku 1804 zaczął samodzielnie budować silniki parowe, a swój pierwszy parowóz zaprojektował w roku 1814.
Parowóz nazywał się Blücher (na cześć pruskiego generała), był w stanie ciągnąć 30 ton węgla z kopalni z prędkością 6 km/h, i jako pierwszy był wyposażony w koła obręczowe, dające dobrą przyczepność do toru.

W następnych latach zbudował szesnaście takich maszyn. Ich niezawodność sprawiła, że został wynajęty, by zbudować 13 kilometrów kolei od Hetton do Sunderland - to była pierwsza kolejka, przy której nie wykorzystywano zwierząt pociągowych.

W roku 1825 zbudowany i prowadzony przez Stephensona parowóz Locomotion ciągnął już 80 ton ładunku węgla i mąki na odcinku 16 kilometrów przez ponad dwie godziny, osiągając na jednym z odcinków prędkość 39 km/h.

Do parowozu również podczepiono specjalnie zbudowany dla pasażerów wagon osobowy (nazwany Experiment), na którym przewożono dostojników uroczystości.
model parowozu RakietaTo był pierwszy w historii przewóz pasażerów koleją napędzaną parowozem.

Podczas swoich prac doszedł do wniosku, że tory kolejowe powinny być możliwie poziome, dzięki czemu łatwiej było zatrzymać skład, pomimo prymitywnych wówczas układów hamulcowych. W trakcie prac nad koleją Bolton & Leigh oraz Liverpool & Manchester, wykonał serię trudnych wykopów, nasypów i wiaduktów kamiennych, by wyrównać trasę, którą biegła kolej.
Oprócz tego szyny drewniane zamienił na metalowe. On również jest "ojcem" torów o normalnej szerokości - za taki uznaje się uznaje się tor o prześwicie 1435 mm.
Stephenson i jego parowózW roku 1829 ogłoszono konkurs pod nazwą Rainhill Trials na najlepszy parowóz. W konkursie mogły uczestniczyć lokomotywy zdolne ciągnąć z szybkością 16 km/h ciężar trzykrotnie większy od ciężaru własnego.
Zwycięzcą zawodów został parowóz jego konstrukcji o nazwie Rocket (Rakieta), który uzyskał średnią prędkość przejazdu prawie 26 km/h.
Rok później 15 września 1830, kiedy otwierano nową linię kolei, uroczystość była tak ważnym wydarzeniem, że przyciągnęła czołowych przedstawicieli rządu i przemysłu.

W trakcie otwarcia, zginął potrącony przez parowóz Rocket przedstawiciel Parlamentu z Liverpoolu William Huskisson - mimo to kolej odniosła duży sukces - przed otwarciem linii Liverpool-Manchester odbyła się próba lokomotywy, która osiągnęła zawrotną jak na owe czasy prędkość: 46,7 kilometra na godzinę.

Stephenson stał się bardzo sławnym człowiekiem, zaoferowano mu pozycję głównego inżyniera do spraw kolei.