Rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi.
Wał korbowy połączony z korbowodem stanowi element mechanizmu korbowego, i służy zwykle do zamiany ruchu obrotowego na liniowy.
Wydaje się, że ten istotny dla ludzkości wynalazek stworzył już przed wiekami wybitny arabski konstruktor Al-Jazari.
Zbudowane przez niego urządzenie, było ponoć wykorzystywane przy nawadnianiu pól, i zostało przezeń opisane w Księdze wiedzy i pomysłowych urządzeń mechanicznych, już w 1206 roku.
Najlepszym przykładem funkcjonowania tego elementu jest układ napędowy roweru. Pedały wraz ze swymi dźwigniami tworzą prosty wał korbowy.
Wał korbowy jest głównym elementem wielu dzisiejszych maszyn - wystarczy wymienić silnik spalinowy.
Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.
Powyżej, na animacji, wał korbowy zaznaczony jest kolorem czerwonym.
Największy na świecie wał korbowy waży aż 300 ton, i jest elementem silnika turbodoładowanego dwusuwowego Diesla, przeznaczonego do napędzania dużych kontenerowców. Silnik taki dysponuje mocą 100 tysięcy koni mechanicznych, i jest najsilniejszym, a zarazem największym na świecie - jego waga to aż 2300 ton.