Polski inżynier i wynalazca (1892 - 1975).
Po ukończeniu gimnazjum, w wieku 19 lat rozpoczął studia w Wyższej Szkole Górniczej w Leoben w Austrii.
Całe swoje życie związał z górnictwem - pracował w kopalniach i przy produkcji maszyn górniczych. W późniejszym okresie swojego życia pracował w biurach projektujących osprzęt kopalniany. Zaprojektował między innymi przenośnik urobku Rogus, opracował rozwiązania mające na celu usprawnienie transportu taśmowego i wprowadzenie hydrotransportu mas ziemnych dla kopalni odkrywkowych.
Za udział w ruchu oporu, został w roku 1940 aresztowany i do roku 1945 przebywał w obozach koncentracyjnych.
Już jako emeryt prowadził prace nad szynowymi pojazdami z taśmą przesuwaną na rolkach, które miały służyć do transportu nadkładu i urobku.
W okresie międzywojennym był właścicielem katowickiej wytwórni maszyn i narzędzi górniczych, którą nazwał MOJ.
Oprócz różnego rodzaju narzędzi, produkowano w niej również motocykle MOJ 130 (wyprodukowano ich zaledwie kilkaset sztuk) - poniżej na filmie możesz zobaczyć i posłuchać o tym (unikatowym dzisiaj) pojeździe.
Na jego koncie zanotowano kilka usprawnień i wynalazków, które (choć interesujące technicznie) w większości nie zostały wdrożone do produkcji.
Między innymi opracował rodzaj silnika spalinowego z wirującym tłokiem (opatentowany w 1947 roku). Podobny nieco do silnika Wankla, w jego pomyśle tłok wyglądał w przekroju jak mocno zaokrąglony na rogach prostokąt. Podobnie zaokrąglony był profil cylindra. Tłok prowadzony był w cylindrze nie przez jeden, ale przez dwa równoległe, wykorbione wały.
Silnik nie wyszedł jednak poza sferę prób i badań.
Zobacz i posłuchaj: