Tetris

Komputerowa gra logiczna, polegająca na dokładnym dopasowaniu kolejnych klocków.

Kiedy komputery osobiste IBM dopiero zaczynały pojawiać się na rynku i trafiać do domów, w Związku Radzieckim, w czerwcu 1984 roku pojawiła się pierwsza chyba na świecie komputerowa gra logiczna.

Oryginalna wersja została wymyślona przez młodego programistę Aleksandra Pażytnowa w Akademii Nauk ZSRR w Moskwie. Opracowując zasady gry, wzorował się na popularnej amerykańskiej grze planszowej Pentomino.

Biorąc jednak pod uwagę ograniczone możliwości komputera którym dysponował - Elektronika 60, zmienił zasady gry, ograniczając liczbę z dwunastu figur, do siedmiu różnych, z których każda składała się z czterech klocków, spadających z góry i zatrzymujących się u dołu planszy.
W trakcie opracowywania gry, Pażytnow odkrył, że zabawa będzie dużo bardziej wciągająca, kiedy po ułożeniu całego rzędu, ten kasuje się i zwalnia miejsce dla nowych figur, co teoretycznie obiecuje nieskończoność zabawy.

Wynalazca nazwał swoje dzieło: Tetris. Słowo powstało dzięki połączeniu greckiego zapisu liczby 4 (tetra) i ulubionego sportu Pażytnowa - tenisa.

W 1986 roku gra przedostała się najpierw na Węgry, gdzie powstały jej kolejne wersje dla maszyn Commodore 64 i Apple II, a potem dalej na zachód. Szybko odniosła sukces w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii - w krótkim czasie znalazła ponad 100 tysięcy nabywców.

Dwa lata później firma Nintendo, wydała Tetrisa na swoją pierwszą konsolę przenośną - Game Boya.
Gra odniosła na nim gigantyczny sukces.

Dzisiaj, mimo sporego upływu czasu, tetris jest jedną z najbardziej znanych gier komputerowych, posiadającą dużą liczbę różnorodnych wariacji i wariantów.