Angielski konstruktor (1907 - 1996).
Wywodził się z klasy robotniczej, jego ojciec był mechanikiem. On sam, zaledwie w wieku 16 lat wstąpił do RAF-u.
Od samego początku interesowało go, w jaki sposób zwiększyć zasięg lotu i prędkość przelotową ówczesnych samolotów. Doszedł do wniosku, że samoloty (dla zmniejszenia oporów tarcia) powinny latać na większych wysokościach, ale używane w tych warunkach w samolotach silniki turbośmigłowe oraz tłokowe okazały się nieprzydatne.
Whittle wpadł na pomysł działania silnika odrzutowego w roku 1928 - zaledwie w wieku 21 lat.
Rok później zaprojektował silnik turboodrzutowy, lecz brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa jego projekt odrzuciło.
W 1930 roku opatentował swój pomysł i założył firmę Power Jets Ltd., by zbudować prototyp silnika. Udało mu się to w 1937 roku, choć cały czas borykał się z problemami finansowymi.
W tym samym (1937 roku), jego patent podchwycili inżynierowie z nazistowskich Niemiec (w rodzimej Wielkiej Brytanii, dla kontrastu, spotykał się z obojętnością i wrogością).
Pierwszy samolot z silnikiem turboodrzutowym Heinkel He 178, niemieckiej produkcji, wzbił się w powietrze w 1939 roku.
Jego idea zrewolucjonizowała nasze życie i uczyniła go, po Churchillu, najbardziej wpływowym Brytyjczykiem ubiegłego wieku. Mówi się nawet, że jego wynalazek skurczył świat. Dziś dzięki Whittle'owi możemy latać codziennie i na długie odległości, do najdalej położonych miast świata.
Za jego zasługi w rozwój lotnictwa, otrzymał prawo do stałego dopisywania przed nazwiskiem tytułu Sir.